ShahKB ShahKB Author
Title: Henti budaya samseng, kenegerian dalam bola sepak
Author: ShahKB
Rating 5 of 5 Des:
Sekalung tahniah buat Pahang FA (Tok Gajah) dan JDT (Harimau Selatan) kerana kejayaan kedua-dua pasukan yang telah berusaha keras melalui...

Sekalung tahniah buat Pahang FA (Tok Gajah) dan JDT (Harimau Selatan) kerana kejayaan kedua-dua pasukan yang telah berusaha keras melalui liku-liku getir sehingga berjaya melayakkan diri ke pentas akhir Piala Malaysia 2014 yang dijadual berlangsung pada 1 November depan di Stadium Bukit Jalil.

Kebangkitan semula bola sepak negara

Mengimbau kembali era kemahsyuran bolasepak negara di zaman 60-an hingga 80-an, fenomena anak muda terutamanya ketika itu, apabila pasukan negara layak dan mengukir kejayaan dalam pelbagai kejohanan antarabangsa.

Di pertengahan 90-an pula, ia sedikit merosot apabila beberapa pemain mula terpalit dengan gejala rasuah. Namun kini, ia ibarat " mati hidup kembali" bila mana kelahiran semula pemain-pemain muda yang handal dan berkaliber. SAMM juga bersetuju dengan beberapa usaha revolusi & mereformasikan persatuan bolasepak contoh seperti TRW (Kelantan) & JDT (JohorFc ) demi kemajuan bolasepak negara.

Elak budaya samseng

Amat mengecewakan dikalangan sesetengah peminat, apabila timbul budaya samseng atau juga dikenali sebagai "HOOLIGANISMA" di kalangan peminat bolasepak negara. Budaya hooliganisma ini sudah lama mencemari arena bolasepak di Eropah sehingga ada yang meragut nyawa. SAMM Pahang bersama-sama SAMM Johor mengharapkan pihak berwajib seperti FAM dan PDRM dapat menangani serta membendung gejala ini daripada berulang kembali di pentas final nanti.

Elak provokasi tanam sifat kesukanan

Justeru SAMM juga menyeru mana-mana peminat sama ada dari Pahang dan Johor supaya buang semangat kenegerian yang melampau, serta tanamkan semangat kesukanan antara kita, menang atau kalah sudah menjadi adat pertandingan. Jadikan perlawanan ini, sebagai satu semangat untuk bersatu sesama kita.

Perlu diingat dalam saingan liga yang semakin kompetitif saat ini, pemain sudah mula berhijrah dan mewakili kelab dan negeri yang bukan kelahiran asal mereka. Oleh yang demikian sama ada pasukan Kelantan, Felda Pahang, JDT, Selangor atau Kedah sekalipun yang harus kita pandang adalah mereka-mereka ini membawa semangat negara Malaysia. Sokongan kita sebagai peminat akan menyuntik semangat atas satu harapan bolasepak Malaysia kembali gah semula ke pentas antarabangsa.

Bolasepak adalah medium penyatuan kita sebagai rakyat Malaysia, jangan cemari hak rakyat ini dengan ketegangan antara kita.

Hogoh Pahang Hogoh/LuaskanKuasaMu

Kenyataan bersama

Amirul Syazwan
Penyelaras SAMM Pahang

Hadzril Ridzal
Penyelaras SAMM Johor


sumber: harakah daily

Advertisement

Catat Ulasan Blogger

 
Top