ShahKB ShahKB Author
Title: Kelebihan mendapat cukup tidur
Author: ShahKB
Rating 5 of 5 Des:
Berikut antara kelebihan tidur malam mencukupi: 1. Meningkatkan memori Tidur mampu meningkatkan pemikiran dan memori dengan adanya ...
cukup tidur

Berikut antara kelebihan tidur malam mencukupi:
1. Meningkatkan memori
Tidur mampu meningkatkan pemikiran dan memori dengan adanya rehat yang mencukupi. Setiap individu memerlukan waktu tidur yang teratur dan cukup dalam sehari bagi memastikan daya ingatan terus kuat dan tidak cepat lupa.

2. Memiliki berat badan ideal
Jika anda berfikir mengenai diet menurunkan berat badan, perkara yang tidak boleh dipandang ringan adalah waktu tidur. Ini kerana waktu tidur juga mempengaruhi bentuk badan seseorang.

Kajian di Universiti Chicago menunjukkan individu yang mendapat tidur mencukupi lebih mudah untuk menurunkan berat badan berbanding individu yang tidur secara tidak teratur.

3. Kurang tekanan
Tekanan yang tidak dikawal dengan baik menyebabkan seseorang itu berisiko menghidap penyakit jantung.

Dengan tidur yang mencukupi, tekanan dirasakan sedikit sebanyak dapat dikurangkan, sekali gus mengurangkan risiko sesetengah jenis penyakit.

4.Menghindari kecelakaan atau kemalangan
Tidur yang tidak teratur atau kurang tidur juga mengakibatkan seseorang itu mungkin terganggu tumpuannya sama ada ketika di tempat kerja mahupun ketika memandu.

Tidur yang tidak mencukupi boleh mengakibatkan seseorang itu mudah berasa penat manakala tumpuan sering terganggu yang akhirnya mengundang risiko kemalangan di tempat kerja mahupun di jalan raya.

5. Hidup sentiasa gembira dan tenang
Hakikatnya, seseorang yang memiliki tidur yang cukup akan kelihatan sentiasa segar dan gembira tanpa kemurungan.

Tidur yang cukup dalam tempoh tujuh hingga lapan jam sehari juga membuatkan individu itu berasa riang dan terhindar daripada kemurungan.

Advertisement

Catat Ulasan Blogger

 
Top