ShahKB ShahKB Author
Title: Bandar Gua di Dunia
Author: ShahKB
Rating 5 of 5 Des:
Tempat tinggal gua telah dijumpai di banyak kawasan di dunia.   Selain digunakan sebagai tempat tinggal, Gua juga dipakai sebagai tempat iba...
Tempat tinggal gua telah dijumpai di banyak kawasan di dunia. Selain digunakan sebagai tempat tinggal, Gua juga dipakai sebagai tempat ibadah dan biasanya digabungkan dengan struktur permukaan. Selepas bandar-bandar gua sudah tidak lagi dihuni, struktur permukaannya runtuh dan hanya gua sahaja yang tersisa. Namun Tidak semua tempat tinggal gua telah ditinggalkan. Di kawasan tertentu di bahagian utara China, tempat tinggal gua masih dipakai umum sebagai rumah sebanyak lebih dari 40 juta orang.


 Guyaju
 Sering disebut sebagai labirin terbesar China, Guyaju adalah sebuah rumah gua kuno yang terletak kira-kira 92 kilometer (57 batu) dari Beijing. Tidak ada catatan mengenai rumah kuno ini yang pernah ditemui, sehingga tidak ada yang tahu asal sejarahnya. Rumah ini dipahatkan ke tebing curam menghadap Bandar Zhangshanying. Rumah ini terdiri lebih dari 110 bilik batu, dan merupakan tempat tinggal gua terbesar yang pernah ditemui di China.


Matmata
Matmata adalah sebuah desa kecil di selatan Tunisia. Beberapa penduduk Berber tempatan tinggal di tempat tinggal bawah tanah tradisional "troglodyte". Tempat tinggal gua ini diciptakan dengan menggali lubang besar di tanah. Di sekeliling lubang kemudian digali untuk digunakan sebagai bilik. Foto diatas adalah rumah yang menjadi terkenal kerana dijadikan sebagai lokasi rumah Luke Skywalker beserta bibi dan pamannya, Lars. Sebenarnya ini adalah Hotel Sidi Driss dan sampai sekarang menjadi salah satu tempat yang wajib di kunjungi di Matmata untuk setiap peminat fanatik Star Wars ..


Bamiyan
Bamiyan di Afghanistan tengah terkenal kerana dua patung Buddha gergasi berdiri tertinggi di dunia terukir di sisi tebing yang dibuat pada abad ke-6. Patung-patung ini dihancurkan oleh Taliban pada Mac 2001, dengan alasanr bahawa patung patung ini merupakan penghinaan terhadap Islam. Tempat tinggal gua di kaki patung, yang pada satu masa adalah tempat bagi ribuan sami, digunakan oleh Taliban untuk menyimpan senjata. Selepas Taliban diusir dari wilayah ini, orang awam membuat rumah mereka di gua-gua. Banyak gua-gua mempunyai sisa-sisa lukisan yang di cat didinding (Fresco). Pada tahun 2008 sebuah patung raksasa lain iaitu patung Buddha berbaring dengan panjang 19 meter (62 kaki) ditemui di dekat runtuhan Buddha Bamiyan. Joke dari penulis : "Patung ini selamat kerana ketika taliban mengebom patung budha berdiri, patung ini tiarap ... hehehe"



Sassi di Matera 
Sassi di Matera ("batu Matera") adalah tempat tinggal gua terletak di bandar tua di selatan Matera Itali. Gua gua Sassi berasal dari pemukiman prasejarah, dan termasuk salah satu penempatan manusia pertama di Itali. Banyak rumah-rumah yang dibuat dengan menggali ke dalam batuan tuffs, dan memang rumah rumah ini sebenarnya adalah gua, dan jalan-jalan di beberapa bahagian dari Sassi sering terletak di bumbung rumah lain. Pada tahun 1950, kerajaan memindahkan paksa sebahagian besar penduduk Sassi ke daerah-daerah bandar berkembang moden. Namun, beberapa orang tetap tinggal di Sassi sama seperti nenek moyang mereka 9,000 tahun yang lalu.


Mesa Verde
Mesa Verde, Colorado di barat daya, adalah rumah tebing terkenal tempat tinggal orang Anasazi kuno. Laman Ini mungkin adalah laman arkeologi budaya asli Amerika di Amerika Syarikat yang paling awet secara ketara. Pada abad 12, Anasazi mula membina rumah di gua-gua yang cetek dan di bawah batu bergantung di sepanjang dinding ngarai. Beberapa dari rumah-rumah ini besarnya sebanyak 150 bilik. Yang paling terkenal adalah Cliff Palace dan Spruce Tree House. Pada tahun1300an, semua Anasazi telah meninggalkan kawasan Mesa Verde, namun runtuhan tetap ada dan hampir sempurna terawet. Alasan pemergian suku Anasazi secara tiba-tiba sampai sekarang tetap tidak terjelaskan. Teori yang ada berkisar dari kegagalan menuai kerana kekeringan sampai datangnya suku-suku asing dari Utara.


Tebing Bandiagara
Bandiagara Escarpment adalah tebing batu di desa Dogon, Mali yang tingginya mencapai hampir 500 meter (1.640 kaki) dari tanah rata berpasir yang lebih rendah di bawahnya. Tebing-tebing inig dihiasi dengan rumah gua kuno Suku Tellem.Suku ini memahat rumah mereka ke tebing tebing sehingga mereka yang mati boleh dikebumikan di tempat tinggi jauh di atas liputan banjir besar yang umum di kawasan tersebut. Mereka membina puluhan kampung di sepanjang tebing di atas gua. Pada abad ke-14, suku Dogon mengusir suku Tellem dan sampai saat ini suku Dogon tetap mendiami daerah ini.


Vardzia
Terletak di selatan Georgia, Vardzia adalah biara dan bandar gua abad ke-12 yang dibina dengan membuat gua gua di sebuah bukit. Bandar Ini sekarang menjadi salah satu pemandangan paling menakjubkan di negara ini, setelah bukit mengalami tanah runtuh dan membuat gua gua ini terdedah ke luar. Tempat tinggal gua yang dibina pada masa pemerintahan Ratu Tamar ini, dimaksudkan sebagai perlindungan dari Mongol. Bandar gua ini terdiri daripada 600 pangsapuri dan 13 tingkat. Di dalam Bandar gua ini terdapat gereja, ruang takhta, dan sistem pengairan menyiram tanah pertanian bertingkat. Akses ke bandar gua ini sebelum runtuh, melalui beberapa terowong tersembunyi dengan baik di dekat sungai Mtkvari. Vardzia Hari ini dikendalikan oleh sekumpulan kecil pendeta dan boleh dikunjungi oleh pelancong.


Kandovan
Terletak di Iran, sebelah timur Timur Wilayah Azerbaijan, Kandovan adalah sebuah desa abad ketiga belas yang misteri.Banyak rumah di Kandovan dibuat di gua-gua yang terletak di bukit batu yang berbentuk kon, yang secara semula jadi terbentuk daripada formasi abu gunung berapi mampat yang membuat gambaran lanskap seperti tanah jajahan anai-anai raksasa. Sebahagian besar rumah-rumah gua ini berlantai dua hingga empat tingkat tingginya. Rumah rumah gua yang berlantai empat, tingkat dasarnya digunakan sebagai perlindungan haiwan, dua tingkat selanjutnya digunakan sebagai tempat tinggal, dan tingkat atas digunakan untuk simpanan makana / gudang. Bahan keras secara semula jadi dari bangunan ini menjadi sebuah insulator yang berkesan sehingga gua tetap dingin di musim panas dan hangat di musim sejuk.


Ortahisar
Ortahisar bererti "benteng tengah" dan seperti namanya, adalah pusat di antara bandar-bandar cappadocia Goreme di pusat Turki. Struktur yang paling menonjol adalah istana Ortahisar terletak di gua setinggi 86 meter (282 kaki). Istana / Puri telah digunakan secara strategikal dan untuk penginapan. bangunan Puri sebahagian hancur dan mendedahkan beberapa bahagian dalamnya. Hari ini telah dipulihkan dan kemuncaknya boleh diakses dengan tangga.




Uchisar
Satu lagi dari Cappadocia, iaitu Uchisar yang terletak di titik tertinggi di daerah yang hanya 7km dari Nevşehir. Benteng batu Uchisar dapat dilihat dari jauh sampai ber batu batu. Tempat tinggal gua di dalam batu ini banyak digunakan dan menjadi daerah yang paling penduduknya. Namun, kerana kemungkinan ancaman bahaya hakisan menjadi lebih besar, penduduk disana kemudian banyak yang pindah. Penduduk terakhir meninggalkan Uchisar pada tahun 1950. Bahagian atas benteng menyediakan panorama Indah dari kawasan sekitarnya.

Advertisement

Catat Ulasan Blogger

 
Top