ShahKB ShahKB Author
Title: Bandar Cantik Warna Warni
Author: ShahKB
Rating 5 of 5 Des:
Warna cerah dapat mengubah pandangan dari sebuah bandar secara signifikan.   Ketika Edi Rama menjadi Datuk Bandar Tirana, ibu negara Albani...

Warna cerah dapat mengubah pandangan dari sebuah bandar secara signifikan. Ketika Edi Rama menjadi Datuk Bandar Tirana, ibu negara Albania, pada tahun 2000 ia mencanangkan sebuah kempen untuk menambah warna pada bandar bekas bandar komunis itu. Pangsapuri blok dan bangunan awam dicat dengan warna cerah, mengubah bandar ini menjadi ibu negara yang berwarna-warni dengan warna merah muda, hijau, biru dan merah. Jadi jika warna boleh mencerahkan runtuhan menara di Tirana, bayangkan apa yang boleh dilakukan untuk beberapa bandar tercantik di seluruh dunia.


Nyhavn 
Ini adalah sebuah persekitaran yang tenang yang menghadap ke pelabuhan Copenhagen Denmark, merupakan kawasan popular dengan penduduk tempatan dan pelancong. Banyak bar dan restoran membuatnya menjadi lokasi yang sesuai untuk berehat di sepanjang saluran. Pastikan untuk melawat bangunan nombor 9, sebuah bangunan tertua di Copenhagen, dibina pada tahun 1681. Penulis Denmark Hans Christian Andersen tinggal di nombor 18 untuk beberapa tahun.

Bo-Kaap
Bo-Kaap adalah sebahagian indah dari Cape Town, Afrika Selatan, terletak di lereng bukit Signal di atas pusat bandar. Bo-Kaap juga boleh disebut sebagai kampung Melayu kerana majoriti penduduknya adalah keturunan India, Indonesia, Sri Lanka dan Malaysia yang dulunya adalah budak yang dibawa ke sini oleh Syarikat Perdagangan Hindia Belanda di abad 17 dan 18. Pelancong boleh berjalan-jalan di jalan sempit dan berliku-liku dan menikmati semua warna-warna cerah yang menghiasi bangunan.

Zacatecas
Bandar Zacatecas Mexico ditubuhkan pada tahun 1548 untuk menyediakan perumahan bagi para pelombong perak dan mencapai puncak kemakmurannya pada abad 16 dan 17. Bandar ini dibina di lereng sebuah lembah yang sempit dengan jalan-jalan sempit mendaki lereng bukit yang curam. Pusat bandar tua terdiri daripada banyak bangunan berwarna-warni, yang sebahagian besar dibina pada abad ke-18, termasuk Katedral yang indah dan Gereja Santo Domingo yang mempunyai banyak ukiran.

Kulusuk
Greenland nampaknya mempunyai banyak rumah-rumah warna-warni yang mencerahkan pemandangan. Sebuah contoh adalah desa Kulusuk terletak di sebuah pulau karang kecil. Desa kecil ini dalah pintu gerbang ke timur Greenland.Pelancong petualang boleh mencari pemandangan yang menakjubkan dari gunung es besar di Selat Denmark dan gunung-gunung megah di Timur Greenland. Kulusuk mempunyai satu hotel yang dibina pada tahun 1999l.

La Boca
La Boca adalah sebuah daerah kelas pekerja di Buenos Aires, Argentina. Rumah warna warni dan seni milik penduduk ini adalah contoh yang menakjubkan dari sifat bebas penduduk La Boca. Di La Boca terdapat La Bombonera, iaitu rumah dari kelab bola sepak yang terkenal Boca Juniors.

Pelourinho
Salvador adalah ibu kota negara bahagian Bahia, Brazil. Pelourinho, terkenal untuk seni bina kolonial Portugis dengan monumen bersejarah yang berasal dari abad 17 hingga abad ke-19. Di sini terdapat Katedral Salvador pengasas gereja Jesuit.

St. John 's, Newfoundland, Canada
St John adalah ibu kota dan bandar terbesar di Newfoundland dan Labrador, Kanada dan merupakan bandar utama dari Kawasan Metropolitan St John. Daerah ini terletak di hujung timur Semenanjung Avalon di pulau Newfoundland.

Stockholm, Sweden
Stockholm, salah satu ibu kota yang paling indah di dunia, dibina diatas 14 pulau yang dihubungkan oleh 57 jambatan.Bangunan-bangunan yang indah, greenery, udara segar dan kedekatan dengan air adalah ciri khas dari bandar ini.

Manarola 

Manarola merupakan salah satu bandar tertua di Cinque Terre dan terletak di Riviera Itali. Desa indah ini terletak pada gunung yang curam di tepi laut Mediterranean.

Para pelancong biasanya melepak di salah satu kafe terbuka serta menikmati pemandangan yang menakjubkan dari salah satu tempat pelancongan paling popular di Itali.

Jodhpur  
Di tengah padang pasir Thar yang tandus di India, anda akan mencari Jodhpur. Bandar bersejarah ini penuh dengan benteng, istana dan kuil-kuil. Ketika anda berjalan-jalan di Jodhpur, warna dari bangunan akan sangat menyilaukan di bawah sinar matahari. Jika dilihat dari kejauhan, bangunan-bangunan yang sama akan kelihatan kebiruan. Tidak hairan jika bandar ini dikenali sebagai Kota Biru.

Punda 

Willemstad adalah bandar utama dari Curaçao yang terletak di pantai selatan pulau itu. Seni bina kolonial Belanda di Willemstad jelas terlihat indah di perairan Caribbean.

Daerah Punda adalah kawasan perniagaan utama dan pusat pemerintahan dari Antilles Belanda. Punda adalah Daerah tertua di Willemstad, ditubuhkan pada tahun 1634.

Valparaiso, Chile

Valparaíso adalah bandar dan komune Chile, pusat conurbation yang ketiga terbesar dan salah satu pelabuhan negara yang paling penting dan pusat peningkatan budaya di belahan bumi Pasifik Barat Daya.

Rumah-rumah di sini semua dicat dengan pelbagai warna warna cerah. Ini kerana ketika kapal-kapal yang berlabuh untuk pembaikan dan mengecat semula, meninggalkan kelebihan cat di dermaga. Orang-orang akan mengambil cat apapun yang boleh mereka dapati dan mencat rumah mereka. Rumah-rumah warna-warni telah menjadi tanda dagang Valparaiso.

Guanajuato
Di pergunungan Sierra de Guanajuato Mexico, terletak bandar kolonial yang indah Guanajuato. Bandar ini ditubuhkan pada tahun 1554 di sebelah dari salah satu daerah yang kaya akan perak di Mexico. Ledakan perlombongan abad ke-16 menyebabkan banyak pembangunan Haciendas yang indah dan bangunan kolonial yang megah.

Jalan-jalan dan gang yang berwarna warni di Guanajuato banyak tersebar di segala arah sementara sebahagian besar lalu lintas dilayani oleh rangkaian terowong bawah tanah, menjadikannya sebuah bandar yang sangat sesuai bg penjalan kaki


Illusi adalah sumber pertama semua keseronokan. 

Oscar Wilde 

Advertisement

Catat Ulasan Blogger

 
Top