ShahKB ShahKB Author
Title: Manfaat buah pisang
Author: ShahKB
Rating 5 of 5 Des:
Kandungan dalam buah pisang iaitu: 99 kalori, protein 1.2 gram, lemak 0.2 gram, karbohidrat 25.8 miligram (mg), serat 0.7 gram, kalsium ...

Kandungan dalam buah pisang iaitu: 99 kalori, protein 1.2 gram, lemak 0.2 gram, karbohidrat 25.8 miligram (mg), serat 0.7 gram, kalsium 8 mg, fosforus 28 mg, besi 0.5 mg, vitamin A 44 RE, Vitamin B 0.08 mg, vitamin C 3 mg dan air 72 gram.

Kerana kandungan nutrisi yang terdapat dalam buah pisang cukup banyak, inilah  manfaat buah pisang  :

  1. Melancarkan peredaran darah
    Pisang punya banyak kandungan kalium dan kalium. Zat ini fungsinya adalah membantu sistem peredaran tubuh, sehingga peredaran oksigen ke otak menjadi lancar. Kalium juga membantu denyut jantung menjadi teratur.Selain itu, pisang juga mengurangkan risiko terjadinya stroke dan mengatur tekanan darah agar normal.

  2. Menyihatkan usus
    Manfaat pisang yang lain adalah menyihatkan usus dengan menghilangkan sembelit. Pisang punya kandungan serat yang mampu mempertahankan dan memulihkan kesihatan usus. Jadi, dari pada menggunakan julap, lebih baik mengambil pisang.

  3. Manfaat bagi Penyakit Usus dan Perut
    Pisang yang dicampur susu cair (atau dimasukkan dalam segelas susu cair) boleh dihidangkan sebagai ubat dalam kes penyakit usus. Sebuah pisang dihidangkan sebagai pertahanan terhadap keradangan kerana Vitamin C dapat secara cepat diproses.

  4. Manfaat bagi Pesakit Lever
    Pesakit penyakit lever bagus mengambil pisang dua biji ditambah satu sudu madu, akan menambah nafsu makan.

  5. Meningkatkan kesihatan otak
    Pada sebuah kajian dengan responden 200 orang pelajar, pengaruh penggunaan pisang terhadap tahap kepekatan dikorelasikan. Hasilnya, pelajar yang memakan pisang 3 kali sehari sebagai pencuci mulut kelihatan mengalami peningkatan kepekatan dan daya tangkap.

  6. Manfaat Pisang sebagai Sumber Tenaga
    Buah pisang dengan mudah dapat dicerna, gula yang terdapat di buah tersebut diubah menjadi sumber tenaga yang bagus secara cepat, dan itu bagus dalam pembentukan tubuh, untuk kerja otot, dan sangat bagus untuk menghilangkan rasa lelah.

  7. Mengurangkan derita sakit haid pada wanita
    Bagi anda yang kerap mengalami sakit perut semasa sedang haid, maka mengambil pisang boleh meringankan derita anda. Kandungan vitamin B6 dalam pisang cukup tinggi sehingga membantu mengurangkan kadar gula dalam darah yang merosakkan mood dan membuat sakit bulanan berkurang.

  8. Manfaat bagi Pesakit Anemia
    Dua buah pisang yang dimakan oleh pesakit anemia setiap hari sudah cukup, kerana mengandungi Fe (zat besi) tinggi.

  9. Merawat bekas gigitan nyamuk
    Jika di kulit anda terdapat berbonggol bekas gigitan nyamuk, maka anda boleh memohon sedikit kulit pisang bahagian dalam ke berbonggol kulit tersebut. Ia akan mengurangkan gatal dan merahnya.

  10. Manfaat pisang untuk Ibu Hamil
    Pisang juga disyorkan untuk dimakan para wanita hamil kerana mengandungi asid folik, yang mudah diserap janin melalui rahim. Namun, jangan terlalu berlebihan, sebab satu buah pisang mengandungi sekitar 85-100 kalori.

  11. Manfaat Pisang untuk Kecantikan
    Bubur pisang dicampur dengan sedikit susu dan madu, dioleskan pada wajah setiap hari secara teratur selama 30-40 minit. Basuh dengan air hangat kemudian bilas dengan air sejuk atau ais, diulang selama 15 hari, akan menghasilkan pengaruh yang menakjubkan pada kulit.

  12. Manfaat bagi Luka Bakar
    Daun pisang boleh digunakan untuk rawatan kulit yang terbakar dengan cara di oles, campuran abu daun pisang ditambah minyak kelapa mempunyai pengaruh menyejukkan kulit.

  13. Boleh Kurangkan Berat
    Pisang juga mempunyai peranan dalam penurunan berat badan seperti juga untuk menaikkan berat badan. Telah terbukti seseorang kehilangan berat badan dengan berdiet 4 (empat) buah pisang dan 4 (empat) gelas susu non fat atau susu cair per hari sekurang-kurangnya 3 hari dalam seminggu, jumlah kalori hanya 1250 dan menu tersebut cukup menyihatkan.

  14. Manfaat bagi Diabetes
    Pada masyarakat Gorontalo (Sulawesi Utara), jenis pisang goroho yakni pisang khas daerah setempat, merupakan makanan tambahan / pokok bagi orang yang menderita penyakit gula / kencing manis, terutama buah pisang goroho yang belum matang, kemudian dikukus dan dicampur kelapa parut muda.

Advertisement

Catat Ulasan Blogger

 
Top