ShahKB ShahKB Author
Title: Makam Raja Parsi
Author: ShahKB
Rating 5 of 5 Des:
Di sebelah utara dari bandar kuno Persepolis di Iran terdapat sebuah tebing yang indah bernama Naqsh-i-Rustam. Pembangunan tebing sangat me...

Di sebelah utara dari bandar kuno Persepolis di Iran terdapat sebuah tebing yang indah bernama Naqsh-i-Rustam.Pembangunan tebing sangat menakjubkan, sungguh menghairankan di Zaman yang begitu kuno peradabannya, manusia sudah boleh membuat seni bina bangunan seindah itu.


naqsh i rostam 1

Makam tebing ini mempunyai pintu besar untuk masuk di dinding tebing. Total ada 4 pintu masuk raksasa yang juga dikenali sebagai Persilangan Parsi.

naqsh i rostam 2

Ukiran-ukiran di dindingnya dibuat dengan sedemikian terperinci dan sempurna. Di dalam pintu masuk anda akan mencari sebuah "bilik kecil di mana akan ditemui makam raja, tapi sekarang sudah kosong. Empat makam milik raja Achaemenid yang diukir pada permukaan batu. Mereka semua ada pada ketinggian beberapa meter di atas tanah. Makam ini dikenali secara tempatan sebagai 'salib Parsi', sesuai dengan bentuk muka pintu masuk. Pintu masuk makam masing-masing di pusat setiap salib / palang, yang membuka ke ruang kecil, di mana raja berbaring di keranda. Balok mendatar dari bahagian muka makam diyakini menjadi replika dari pintu masuk istana di Persepolis.

naqsh i rostam 3

Salah satu makam telah dikenalpasti oleh sebuah prasasti yang menyertainya menjadi makam Darius I Agung (522-486 SM c.). Tiga makam lain diayakini adalah makam Xerxes I (486-465 SM c.), Artahsasta I (465-424 SM c.), Dan Darius II (423-404 SM c.) Makam kelima yang belum selesai dijangka sebagai makam Artahsasta III, atau makam dari Darius III (c. 336-330 SM), raja terakhir dari dinasti Achaemenid. Di luar makam ada ukiran orang dan kuda, dan merupakan prasasti tertua yang pernah tercatat yang membawa nama Iran juga boleh didapati di sana. Sekarang Naqsh-i-Rustam merupakan daya tarikan pelancongan dan cara yang bagus untuk mengenal sejarah dan budaya Parsi kuno. Naqsh-i-Rustam mengingatkan kita pada Cave City yang indah di Georgia yang sebenarnya biara.


naqsh i rostam 4

naqsh i rostam 5

naqsh i rostam 6

naqsh i rostam 7

naqsh i rostam 8

naqsh i rostam 9

naqsh i rostam 10

naqsh i rostam 11

naqsh i rostam 12

naqsh i rostam 13

naqsh i rostam 14

naqsh i rostam 15

naqsh i rostam 16

naqsh i rostam 17

Advertisement

Catat Ulasan Blogger

 
Top